مزایای اخذ ایزو 10015 (بخش اول)


آیا امر آموزش اثر بخش است؟

اخذ ایزو 10015 حصول کیفیت و بازگشت سرمایه صرف شده برای آموزش را تضمین می کند

برای ماندن در میدان رقابت، سازمان ها می بایست بطور پیوسته برای ارتقای قابلیت های منابع انسانی خود سرمایه گذاری کنند. با این حال اکثر مدیران از محاسبه مزایای آموزش و بازگشت سرمایه صرف شده در امر آموزش عاجز هستند. استاندارد ایزو 10015 (مدیریت کیفیت – راهکارهای آموزش) پاسخی است به این سوال حیاتی: آیا آموزش دادن به صرفه و اثر بخش است؟

رقابت جهانی در کنار انقلاب فناوری اقتصاد اروپا و امریکای شمالی را از صنعتی بودن به دانش محور بودن در تولید محصولات و ارائه خدمات تغییر جهت داده. مزایای سنتی مانند کیفیت محصول با ایجاد رقابت از طرف شرکت های فعال در کشورهای تازه صنعتی شده اکنون به مزیت های پیش پا افتاده ای تبدیل شده اند. اکنون در کشورهای صنعتی پیشرفته نوآوری برتر، سرمایه ذهنی، و مردم (که در عوض بطور فزاینده باعث رشد مهارت ها و دانش افراد می شود) هستند که به عنوان مزیت رقابتی تلقی می شوند.

برای هماهنگ شدن با این تغییرات بوجود آمده در وضعیت بازار و محیط کار، سازمان ها موظف هستند دائم به ارتقا قابلیت های منابع انسانی خود بپردازند. با وجود اینکه اکثر مدیران نیاز به جذب، پرورش و حفظ نیرو کاری فوق ماهر و نوآور را درک می کنند اما عده کمی هستند که با ایده سرمایه گذاری برای آموزش افراد موافق باشند، به ویژه اگر وضعیت مالی در شرایط بدی قرار داشته باشد.

اکثر مدیران قادر به محاسبه بازگشت سرمایه صرف شده در امر آموزش نیستند، آنها همچنین ابزار مدیریتی مناسب برای نظارت بر پروسه تصمیم گیری چنین سرمایه گذاری را در اختیار ندارند.

پس چگونه می توان دریافت که سرمایه گذاری در امر آموزش کارکنان باعث افزایش تاثیر پروسه های کاری، و یا ایجاد محصولات یا خدمات جدید و رقابتی تر می گردد؟ چطور میتوان مزایای موجود در آموزش نیروی کاری را اندازه گرفت؟ یک سازمان چگونه مطمئن می شود کارمندان تازه آموزش دیده اش (که مهمترین سرمایه های آن سازمان هستند) به راحتی اقدام به ترک سازمان نخواهند کرد؟

این مقاله به ارزش سرمایه گذاری در آموزش می پردازد و مزایای پیاده سازی استاندارد بین المللی و اخذ گواهینامه ایزو 10015 (مدیریت کیفیت – راهکارهای آموزش) را مشخص می سازد. گرچه ممکن است ایزو 10015 تحت تاثیر موفقیت ایزو 9001 قرار گرفته باشد، اما این استاندارد ابزار بسیار کارآمدی در سنجش اثر بخشی امر آموزش است (و به این ترتیب کمک بزرگی برای سازمان ها است که هزینه این سرمایه گذاری را توجیح کرده و قابلیت رقابتی خود را حفظ کنند.)

 

سرمایه گذاری یا هزینه؟

ممکن است بین آنچه سازمان ها بیان می کنند («افراد با ارزش ترین دارائی های ما هستند») و آنچه واقعا انجام می دهند تفاوت وجود داشته باشد. یکی از دلایل آن این است که سازمان ها مجبور نیستند در مورد سرمایه گذاری در امر آموزش به شرکا، و بطور کل به جامعه گزارش ارائه دهند. بنابراین هیچ تعهدی برای پاسخگو بودن مدیریت در قبال حفظ و ارتقا مهارت نیروی کاری وجود ندارد. آیا این موضوع به خاطر آن است که امر آموزش به عنوان یک هزینه تلقی می شود تا سرمایه گذاری؟

 

چرا باید در امر آموزش سرمایه گذاری نمود؟

مدیران همواره نگران توجیح و پشتیبانی از سرمایه گذاری های خود هستند، این امری معقول به نظر می رسد. با این حال از آنجائیکه پویایی کار بخشی از اقتصاد بازار است، کارمندان قادر به ترک شغل خود هستند بدون آن که سازمان آنها قادر به یافتن جایگزینی مناسب و باز گرداندن سرمایه خود در بخش آموزش باشند.

برای کسب موفقیت، شرکت ها مجبورند بر این دوگانگی غلبه کنند و بر روی افراد سرمایه گذاری کنند، در غیر این صورت میدان رقابت را به سایرین که این کار را انجام می دهند واگذار خواهند کرد. برای مثال سال 2002 کارفرمایان در آمریکا میانگین 820 دلار برای آموزش هر کارمند پرداختند، این رقم  2% مبلغ حقوق را شامل می شود، علی رقم داشتن رقابت قیمت بی رحمانه و وجود شغل های پویا تر نسبت به آنچه که در اروپا وجود دارد.

این نمونه ها در اروپا هم یافت می شود. یک نظرسنجی از 1200 شرکت در ایرلند نشان داد که هزینه آموزش در سال 2001 3.01% از مبلغ حقوق را شامل می شود. این حتما یکی از دلایلی است که ایرلند به یکی از پویاترین اقتصادها در اروپا بدل شده.




ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا